Omega 3

Omega 3

Omega 3 är en fettsyra och är en benämning på en grupp av fleromättade fettsyror. Omega 3 är fettsyror vi inte får i oss naturligt utan den bör tillföras kroppen via mat. ”Omega betyder inom kemins värld den sista kolatomen och -3 innebär att det finns en omättnad mellan den tredje och fjärde kolatomen. Således blir samlingsnamnet Omega-3 eller Omega 3 som är den vanligaste benämningen. Omega-3 fettsyror anses alltså vara så kallade essentiella fettsyror: De är nödvändiga för människors hälsa men kroppen kan själv inte producera det. Omega 3 fettsyror finns i fisk, som lax, tonfisk och hälleflundra, skaldjur inklusive alger och krill.

Erbjudanden på Omega 3

Företag Produkt Erbjudande 1 mån Ord. pris Köp här

Möllers Omega 3

 

Tablett Första mån gratis! 279 kr / 3 månader

Köp nu

 

KENKOU

 

Olja Gratis vid köp av annat i butiken! Gratis Omega 3 kapslar (60st värde 189 kr) med valfri beställning, samt 20 % prova-på-rabatt på hela deras sortiment av hälsokostprodukter. Rabattkoden du behöver ange i kassan är: omega3 189 kr

Köp nu

 

Fritt flyg Omega 3

 

Tablett 99 kr + 0 kr porto 2 månader 73 kr / mån

Köp nu

 

Allra mest Omega 3 finns det i fet fisk som exempelvis lax. Detta beror på att laxen äter alger som innehåller Omega 3 och binder sedan i fettet. Detta kallas också fiskolja. Ämnet finns också i ett antal olika växter och oljor såsom raps-, valnöt-, linfrö-, hampa- och solrosolja samt valnötter och kiwi .

Positiva hälsoeffekter med Omega 3

De undersökningar som gjorts angående Omega 3 har varit med den så kallad fiskolja. Fiskoljan återvinns ur olika fiskar genom att man kokar och centrifugerar fiskarna. Fiskolja har alltså en hög koncentration av Omega 3 fettsyror.
Följande hälsproblem hjälper Omega 3 mot:

- Högt kolesterolvärde
Människor som bor runt medelhavet har generellt sett lägre kolesterolvärden än människor i norra Europa, detta till stor del beroende på att man äter mycket fisk och skaldjur. Undantaget är eskimåer och inuiter som har väldigt hög koncentration av fisk i sin diet och således också har lägre kolesterolvärde.

- Högt blodtryck
Flera olika kliniska studier tyder på att diet som innehåller fiskolja som ju är rik på omega 3 fettsyror kan sänka blodtrycket hos personer. En analys av 18 kliniska studier med tillskott av fiskolja har funnit att om man det dagliga innehavet överstiger 3 gram fiskolja dagligen kan sänka blodtrycket.

- Hjärtsjukdomar
Ett av de bästa sätten att hjälpa till att förebygga hjärtsjukdomar är att äta en kost med låg halt av mättat fett samt äta mat som är rik på enkelomättade och fleromättade fetter (här ingår omega 3 fettsyror). Kliniska data tyder på att EPA och DHA som är de 2 omega3 fettsyror som finns i fiskolja bidrar till att minska riskfaktorer för hjärtsjukdomar.

- Depression
Det finns studier som visar att omega 3 har en positiv inverkan på depressioner. Det då framför allt ämnet EPA som finns i fiskolja som påverkar positivt.

Utöver ovan nämnda effekter finns det också observationer gjorda där Omega 3 eller fiskolja har haft positiva effekter på hjärnan, schizofreni, ADHD och olika hudåkommor.

Hur mycket Omega 3 behöver jag?

Enligt livsmedelsverket behöver man cirka 2-3 gram Omega 3 fettsyror varje dag. Det är en ganska få som faktiskt uppnår detta då man behöver äta exempelvis fisk eller valnötter för att få i sig ämnet. Man kan alltså därför behöva ett extra tillskott av Omega 3 eller fiskolja. Det säljs kapslar receptfritt så att man kan säkerställa sitt dagliga behov. Om du väljer att få dina måltider via en matkasse som ju är väldigt populär nu för tiden så brukar det ingå rätter som täcker i alla fall en del av behovet.
omega 3
Vi hoppas att vår guide över omega 3 skall hjälpa dig till ett sundare liv. De ställen vi rekommnderar vet vi har de bästa produkterna inom omega 3.